Elektrické jednokolky – jak se jezdí, když máte o kolečko míň?

Rate this post

Chodit po městě pěšky se zdá být už out. V dnešní době máme na výběr z řady atraktivních technologií, díky nimž je cesta do práce rychlejší a zábavnější. O některých jsme na stránce vybertonejlepsi.cz už mluvili. Dnes přišla řada na elektrické jednokolky.

Elektro jednokolka je osobní přepravní prostředek s nízkou hmotností, který ale dokáže vyvinout rychlost srovnatelnou s jízdním kolem.

Jako velký klad vnímáme skutečnost, že s jednokolkou nikomu ani v rušném centru města nepřekážíte. Jezdec ji má mezi nohama a tak je s ní skoro stejně velký, jako kdyby šel pěšky.

Důležitým předpokladem samozřejmě je to, že na ní uživatel musí umět jezdit. Elektrická jednokolka vyžaduje schopnost udržet balanc.

Dočasný trend, nebo nová forma dopravy? Dočtete se na konci článku.

Pokud jste se ale naučili jet na bruslích, na lyžích nebo na snowboardu, nebude pro vás problém ani elektrická jednokolka. Rovnováhu se naučíte udržet po hodině nebo dvou a po pár dnech ježdění se už na jednokolce budete cítit jistě.

Naše dnešní téma je: jak vybrat jednokolku. Ještě než si představíme žebříčky tří nejlepších jednokolek v kategorii „zlatá střední cesta“ a „profi“, uvedeme si několik důvodů, proč elektrickou jednokolku vůbec pořizovat. Nevynechejte ani odstavec „na co se dívat při výběru“, protože u jednokolek více než u čehokoli jiného záleží nejen na technologických vlastnostech výrobku, ale také na individuálních preferencích a dispozicích uživatele.

Přejeme příjemné čtení.

5 důvodů, proč si koupit elektrickou jednokolku

Je to možná osobní dopravní prostředek budoucnosti

Elektrická jednokolka je velmi aktuální záležitost. Od chvíle, kdy ji světu představil počítačový vývojář a známý popularizátor technologických novinek Trevor Blackwell, uplynulo sotva patnáct let. Teprve v posledních letech dobývá elektrická jednokolka ulice velkých západních měst. V Česku je přitom stále spíše raritou.

Jízda na jednokolce ale má potenciál. Můžete se tak cítit jako průkopníci jednoho velkého trendu. A počítejte s tím, že nejméně ze začátku si ji budou chtít půjčit všichni vaši kamarádi, aby si to taky vyzkoušeli.

Je velmi rychlá

Elekto jednokolka je plná překvapení. Možná byste neřekli, že tento drobeček dokáže vyvinout rychlost 30, někdy i 40 kilometrů za hodinu. A i když teď říkáte, že to musí být nebezpečné, pokud sáhnete po větší jednokolce s velkým výkonem a trochu větším kolem, můžete se spolehnout, že vás podrží i na nerovném povrchu. Dokonce se snadno naučíte na ní v rychlosti naskakovat na obrubník chodníku a zase zpět na vozovku.

Je ekologická

Žádný spalovací motor, žádné emise. Elektrickou jednokolku, jak už vyplývá z jejího názvu, pohání elektřina. Proč se podílet na zhoršování už tak těžce zkoušeného životního prostředí .

Je skladná

S elektrickou jednokolkou jste mnohem volnější než s automobilem, dokonce ještě více než s jízdním kolem. Dojedete do cíle a nemusíte hledat místo na parkování. Jednokolku vezmete do rukou a přenesete třeba do sklepa, do garáže nebo k vašemu pracovnímu stolu. Nesete těžký kufr nebo tašku s nákupem? Není problém. Elektro jednokolka má také madlo, které vysunete a vaše přemisťovadlo můžete vézt stejně jako třeba kufr na letišti.

Je zábavná

Jízda na jednokolce se jen tak neomrzí. Kličkujete mezi chodci, pohodlně zrychlujete nebo zpomalujete, kdy jen potřebujete. Na rovné přehledné cestě si můžete za jízdy zatelefonovat. Teoreticky si můžete klidně i přečíst či napsat zprávy na sociálních sítích, ale k tomu vás navádět nechceme: bezpečnost především.

TOP 3 – Zlatá střední cesta

V hlavách mnoha čtenářů se teď jistě vynořila základní otázka: na kolik přijde taková elektrická jednokolka s gyroskopem?

Elektická jednokolka pro začátečníky, tedy stroj s dobrým výkonem a uspokojivými jízdními vlastnostmi se dá pořídit už za 10, 11 tisíc korun. Tři takové produkty jsme objevili a představujeme je v našem tradičním žebříčku TOP 3. Pokud jste ale ochotni zainvestovat do kvality, zascrollujte o něco níže, kde uvádíme nejlepší elektrické jednokolky z kategorie profi.

Recenze UNYCOLO U03

Elektrická jednokolka pro začátečníky na první pohled zaujme pestře barevným designem. Co se týče výkonu, už tak křiklavě nad svými konkurenty nevyčnívá.

S nízkým čtrnáctipalcovým kolem, kapacitou baterie 1900 mAh a s výkonem 350 W jde opravdu o celkem slabý stroj a do našeho žebříčku jej zařazujeme z toho důvodu, že na této jednokolce zjistíte, jestli je tento styl jízdy pro vás to pravé.

Gyroskopická jednokolka UNYCOLO U03 dobře poslouží coby dárek pro vaše dítě. Maximální rychlost činí pouhých 18 km/h, což snižuje hrozbu úrazů. Celkem nás mrzí, že se na této jednokolce nikam daleko nejde dostat. Maximální dojezd 10 km opravdu není nic moc.

+

Pestrobarevný design, s nímž rozhodně vyniknete

Dobrá cena

Pro začátečníky to pravé

Velmi krátký dojezd

I když je max nosnost 120 kg, pod těžkým jezdcem se velmi rychle vybije

Recenze SOLO WHEEL CLASSIC TYPE 112

Zajímavý příspěvek německé firmy Miweba, který to v našem hodnocení dotáhl až na druhé místo. Elektrická jednokolka s gyroskopem SOLO WHEEL CLASSIC TYPE 112 už vypadá dospěle, přičemž stále pracuje s motorem 350 Watt a velmi nízkou hmotností 11 kg.

S maximální rychlostí zde klesáme na 16 km/h, což ale necítíme jako velký nedostatek. Pro pohyb v městském prostředí je to pořád přijatelné. Někteří uživatelé se navíc nemusí na rychlejších strojích cítit pohodlně.

Co považujeme ale za zásadní je fakt, že maximální dojezd už dosahuje 20 km. S tím už se dá pracovat! Připomínáme ale, že hodnotu maximálního dojezdu zkracuje vyšší hmotnost uživatele, věk jednokolky a nerovnost povrchu.

Přesto je tato elektrická jednokolka Miweba dobrou volbou pro muže i ženy, opět spíše na začátečnické úrovni.

+

Lehká elektro jednokolka vhodná i pro dámy

Dobře se na ní otáčí

Dojezd 20 km už ujde

Nevhodná pro nerovný terén

Recenze SOLO WHEEL CLASSIC TYPE 112

Seznamte se: toto je Eljet, nejlepší elektrická jednokolka z kategorie „zlatá střední cesta“. Pokud na koupi elektrické jednokolky nechcete dát více než 15 tisíc korun, sotva najdete něco tak příjemného pro bezpečné jízdy s krátkým dojezdem.

Opět se setkáváme s motorem 350 Wattů, ale tentokrát je doplněn o baterii o kapacitě 2200 mAh, která vydrží až 2000 napájecích cyklů. Na rovném povrchu dojede 15 – 20 km a maximální rychlost činí 18 km/h. Jak můžete srovnat s jednokolkami výše, Eljet v těchto parametrech nijak nevyčnívá.

Naši přízeň si ale nejvíce získala schopnost takzvaného regenerativního brzdění, kdy se baterie elektrické jednokolky Eljet dobíjí při jízdě z kopce a vy tak víte, že můžete dojet ještě dále. Pokud nemáte dalekou cestu, můžete jednokolku propojit USB kabelem se svým mobilním telefonem a dobít jej za jízdy. A obávat se nemusíte ani večerních projížděk, protože elektrická jednokolka Eljet je vybavena světlem.

+

Dlouhá životnost baterie

Regenerativní brzdění

Vestavěný powerbank a noční světlo

Proti profi jednokolkám pořád ještě slabý motor

TOP 3 – Profi elektrické jednokolky

Chcete, aby vaše jízda na jednokolce byla plynulá a bezpečná, aby vás jednokolka nezradila ani na pořádně členitém terénu a abyste se dostali pořádně daleko? Pak si vyberte zde. Představují se vám námi vybrané nejlepší elektrické jednokolky.

Recenze SoloWheel X2 396 Wh

Elektrické jednokolky SoloWheel se prezentují poměrně výkonným motorem. Typ X2 v sobě ukrývá 500 wattů síly, což už postačuje k vyvinutí rychlosti 25 km/h a teoreticky můžete urazit až 42 kilometrů.

Je to už o něco silnější jednokolka, nosnost dosahuje 120 kg, ale člověk o takové hmotnosti musí pochopitelně počítat s výrazně nižším dojezdem.

Hmotnost 15,5 kg už není moc vhodná k nošení jednokolky v ruce, ale naštěstí je možné jednokolku SoloWheel pohodlně vozit prostřednictvím madla.

+

Dobře táhne i do prudšího kopce

Dojezd 42 km

Pohodlné sedadlo

Ne moc dostupná

Příliš rychlá jízda na 14-tipalcových pneumatikách není moc bezpečná

Recenze Inmotion V10

Elektrické jednokolky Inmotion, to je pojem. Nyní už se konečně dostáváme ke strojům, kterým můžete důvěřovat i mimo město na poněkud delších projížďkách.

Konkrétně gyroskopická jednokolka Inmotion V10 vás dostane až na vzdálenost 70 kg a za zády necháte i vytrénované cyklisty – maximální rychlost činí až 40 km/h. Nezapomeňte si vzít chrániče a helmu!

Tato elektrická jednokolka s gyroskopem je opravdu chytrý stroj, který reaguje na hlasové povely, má bluetooth stereo reproduktory pro streamování hudby ze smart phonu a přední i zadní světlo.

Díky šestnáctipalcové pneumatice vozítko na cestě krásně sedí i při vysoké rychlosti. Ruku v ruce s takovými vlastnostmi jdou i vyšší hmotnost (přes 20 kg) a pomalejší nabíjení (až 6 hodin). Ale tyto nedostatky kompenzuje přijatelná cena, která je za takovýto tank rozhodně férová. Pro nás druhá nejlepší elektrická jednokolka.

+

Přijatelná cena

Šestnáctipalcová pneumatika

Elegantně řešené madlo na táhnutí

Pomalé nabíjení

Recenze Inmotion V10F

Elektrické jednokolky Inmotion si nás opravdu získaly a tak jsme zlato a stříbro rozdělili mezi oba „brášky“ ze série V10. Větší výkon nakonec dostává přednost a tak je nejlepší elektrická jednokolka V10F.

Srovnání je jasné: oproti 1800 W motoru, který poskytuje V10, tady najednou máme 2000 W. Oproti dojezdu 70 kilometrů zde nacházíme úctyhodných 100 kilometrů. Je to pořádně robustní jednokolka, nosnost je 120 kg, ovšem v tomto případě už věříme, že si dlouhou a plynulou jízdu může užít i pořádně urostlý chlap.

Vymoženosti, které jsme popsali u elektrické jednokolky Inmotion V10, zůstávají: hlasové ovládání, přední světlomet a zadní červené světlo a pochopitelně také stereo reproduktory, pokud rádi brázdíte kilometr za kilometrem s pořádnou hudební kulisou.

Váha 20,6 kilogramů už jasně naznačuje, že vhodné místo k parkování této jednokolky je v garáži, nikoli na půdě. Ale garantujeme vám, že pokud budete mít tento stroj doma, prach na něj sedat nebude. Inmotion V10F je nejlepší elektrická jednokolka a jízdu na ní si skutečně užijete.

+

Silný výkon

Chytré funkce

Dlouhá životnost

Dlouhá doba nabíjení

Jak vybrat elektrickou jednokolku | Na co se dívat při výběru

Jak vybrat jednokolku, tedy něco, co je na českém trhu stále vnímáno jako kuriozita?

Na rozdíl od aut nebo jízdních kol není výběr nijak široký. V zásadě se jednokolky na českém trhu dělí na dvě kategorie. Buď vás zajímá elektrická jednokolka pro začátečníky, tedy lehká na ovládání, bezpečná, schopná rychlého dobití. Sama o sobě stačí k tomu, abyste s ní zapůsobili na vaše kamarády a sousedy.

Jenže je nutné myslet na to, že taková hračka přece jen časem omrzí. Pokud chcete na elektrickou jednokolku pohlížet jako na efektivní dopravní prostředek, musíte se podívat do druhé kategorie: profesionální jednokolky.

Které parametry je třeba vzít v potaz?

Dojezd

Když u elektrické jednokolky vidíte maximální dojezd 20 km, řeknete si: „to je skvělé, to úplně stačí na jízdu do školy a zpátky„. Jenže tento ukazatel znamená ideální stav, kdy je rovná vozovka, jezdec má nízkou hmotnost a baterie je zcela nová. Už po roce užívání třeba na takovéto jednokolce neurazíte ani 10 kilometrů. I když jednokolku kupujete pro každodenní rutinní cesty na krátkou vzdálenost, snažte se vybrat takové vozítko, které má co největší maximální dojezd.

Hmotnost

Dražší jednokolky jsou výkonnější a tím pádem jsou i těžší. Pokud tedy uživatelem jednokolky má být dítě nebo slabší slečna, zřejmě jí asi nezbyde než sáhnout po levnějším modelu, který sice má kratší dojezd, ale s 11 kg váhy se s ním dá manipulovat. Pokud jednokolka váží 20 kg, nejde ji už jednoduše nosit do schodů.

Výkon motoru

Slušná elektrická jednokolka pro začátečníky má výkon nejméně 350 Wattů. Je to ale pořád málo pro skutečně hladkou jízdu, svižnou rychlost a hodně najetých kilometrů. Nejlepší elektrické jednokolky začínají na 1 kilowattu, ale upozorňujeme, že takovýto výkon jde v přímé úměře s hmotností jednokolky.

Maximální rychlost

Tento faktor je oblíbenou vějičkou prodejců. Vysoká rychlost totiž prodává. My tento parametr řadíme mezi ty méně důležité, protože je možné si zvyknout i na relativně nižší rychlost 20 km/h, která je ostatně v městském provozu, když kličkujete mezi chodci, naprosto postačující. Když poté nasednete na výkonnější jednokolku a svištíte 30 km/h, už se možná nebudete cítit komfortně. Ani nemluvě o tom, že spadnout v takovéto rychlosti už skutečně bolí a je nutností pamatovat na přilbu a chrániče.

Další faktory

Když přemýšlíte, jak vybrat jednokolku, zvažte určitě konstrukci. To znamená, jestli vyžadujete sedlo jako na jízdním kole nebo ne, jestli při jízdě nic nepřekáží vašim nohám a podobně. Také si všimněte, jakou má jednokolka nosnost. Průměr kol je také důležitý faktor: větší kola (16 palců a více) lépe sedí na vozovce a nebudou vás vyhazovat. A konečně zmiňme dobu nabíjení – pokud máte výkonný motor a velkou baterii, počítejte s tím, že jednokolku budete muset nabíjet třeba i 6 až 8 hodin.

Dočasný trend, nebo nová forma dopravy?

Jakou má elektrická jednokolka před sebou budoucnost, to je v tuto těžké říci. Jde o úplně nový fenomén. Jednou z překážek, která stojí jednokolce v cestě, je stigma zvané Segway. Tento dvoukolový přepravník vzdáleně jednokolku připomínající si svého času užil velkou popularitu, ale dnes u mnoha lidí budí spíše odpor.

Praha, stejně jako další evropské metropole, dokonce přišla s legislativními opatřeními, aby Segwaye zmizely z centra města. Pro popularitu elektrické jednokolky je důležité, aby i její samotní uživatelé jezdili zodpovědně a ukázali široké veřejnosti, že tento způsob pohybu po městě je nejen rychlý a zábavný, ale také bezpečný.